Accés al contingut
Accés al menú de la secció

 Generalitat de Catalunya - www.gencat.cat

CedimCat Centre d'Informació de Medicaments de Catalunya

Què són els excipients?

 
 
 
 

Els excipients són els components del medicament diferents al principi actiu (substància responsable de l'efecte farmacològic). Aquests s’utilitzen per tal d’aconseguir la forma farmacèutica desitjada en cada cas (càpsules, comprimits, solucions, etc.) i faciliten la preparació, conservació i administració dels medicaments.


                         


Els colorants, els conservants, les substàncies aromàtiques, els diluents, els saboritzants, els compostos que s’utilitzen per recobrir les càpsules o els reguladors de pH són alguns exemples dels excipients que s’utilitzen en la formulació dels medicaments. 


En general, els excipients es consideren substàncies inerts, que no tenen efecte farmacològic. Tot i això hi ha excipients que sí que tenen un efecte o una acció reconeguda en determinades circumstàncies (al·lèrgies, intoleràncies, reaccions cutànies etc.). És per aquest motiu, per assegurar un correcte ús i administració dels medicaments, que hi ha excipients que són de declaració obligatòria. Aquests excipients s’han de detallar en l’etiquetatge i en el prospecte del medicament.


En el prospecte del medicament, l’excipient s’express de forma completa, amb la denominació comú internacional o nom comú, la lletra E, si existeix, i el seu número corresponent. En l’embalatge del medicament pot només indicar-se amb la lletra E i el número. A més a més, el prospecte pot incloure advertències concretes de cada excipient o substància. D’aquesta manera es té la informació de la presència o no, en els medicaments, de certes substàncies que poden provocar problemes de salut. 

A través de la pàgina web de l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris es poden consultar els prospectes dels medicaments autoritzats a l’estat.


Amb aquesta informació, per exemple, els pacients celíacs poden saber si el medicament conté gluten; els pacients diabètics i els pacients amb intolerància a la lactosa poden conèixer la quantitat de sucres que contenen els seus medicaments i els malalts de fenilcetonúria poden tenir constància de la presència o no d’Aspartam.

La informació relacionada amb la declaració dels excipients en l’etiquetatge, en el prospecte i en la fitxa tècnica dels medicaments i un llistat amb els excipients de declaració obligatòria, es pot consultar a la circular 2/2008 dictada per l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris.

En cas de dubte sobre la presència o no de determinats excipients al llegir els prospectes de la seva medicació, consulti al seu farmacèutic.



 

Bibliografia consultada


- Agencia Española de Medicamentos y Productos Sanitarios (AEMPS). Circular 2/2008: Información sobre los excipientes en el etiquetado, prospecto y ficha técnica de los medicamentos de uso humano.

 
 
 
 

Autor del documento

Laia Robert i Sabaté
Farmacèutica
CIM CedimCat

 
 
 
 

Data de publicació: 09/12/2008

Comparteix: Facebook Twitter Delicious
Correu | Avís legal | Sobre el web | © 2010 CedimCat